AUGUST 10 / ELIN SOLHEIM
Når hverdagen byder på længere køreture til arbejdet
Når du kører bil, sidder du…stille – men behøver det være helt passivt for kerne og bækkenbund?
Med de fleste af os tilbage på arbejdet igen efter sommerferien, er der også flere af os, der skal tilbringe mere tid siddende i bilen.
Udfordringen her er, at siddende stilling i en bil også er et stimuli – et stimuli der inviterer vores kerne til at være helt passiv.
Passiv som i, at vi kobler muskulaturen fra mens vi læner os bagud mod det behagelige ryglæn og – som et bil sæde inviterer til – tilter vores bækken bagud til vi sidder mere eller mindre på vores haleben.
Det er faktisk 2 vigtige faktorer der modarbejder en velfungerende kerne – men vi kan gøre noget ved det!
Passiv som i, at vi kobler muskulaturen fra mens vi læner os bagud mod det behagelige ryglæn og – som et bil sæde inviterer til – tilter vores bækken bagud til vi sidder mere eller mindre på vores haleben.
Det er faktisk 2 vigtige faktorer der modarbejder en velfungerende kerne – men vi kan gøre noget ved det!
Her følger 5 tips til, at gøre køreturen til et bedre stimuli for din kerne og bækkenbund – og til øget velvære og et bedre åndedræt
1. NEUTRALT BÆKKEN
Hvis din bils sæde tillader det, så check for det første, at du kan sidde med bækkenet så neutralt som muligt – altså så du ikke sidder på dit haleben men på dine siddeknogler og med naturligt lændesvaj
De fleste bilsæder er lavet således, at sædet skrår nedad og bagud, så man naturligt kommer til, at tilte bækkenet bagud, så man sidder på halebenet. Men du kan evt. bruge en kilepude til at sidde på, og en lænde pude til at give mere støtte i lænden, hvis bilen ikke kan reguleres der. En del nyere biler har desuden en funktion hvor man kan “løfte” sædet opad så det skråer anderledes, man skal bare finde ud hvor man gør det!
2. SID MED MINDST MULIGT STØTTE
Prøv, at sidde med så meget fornemmelse af, at sidde selv, som muligt – altså læne dig mindst muligt passivt bagud mod ryglænet.
På den måde får dit bækken, din bækkenbund og din kerne mere et stimuli af, at skulle bære sig selv – hvilket er det, der i sidste ende gør, at der er “tændt for kontakten” til din kerne flere timer i døgnet, end hvis man altid sidder passivt i sofa, på stol med ryglæn etc.
Desuden ved man, at bækkenbundens passive tonus (hviletonus) bliver højere – at den altså er mere “vågen” – når du sidder med bækkenet neutralt og så meget som muligt uden ryglæn.
Og det vil vi gerne have:-)
Det har især betydning, hvis du efter en arbejdsdag i siddende + en køretur tager en løbetur:
Hvis du har siddet passivt store dele af dagen, og så tager ud at løbe, vil kravene til kernen skifte meget brat, som kan være uhensigtsmæssigt ift. skader og overbelastning.
Hvis du derimod har siddet mere aktivt bliver overgangen/kontrasten mellem kroppens tilstand før og aktiviteten bagefter mindst mulig.
På den måde får dit bækken, din bækkenbund og din kerne mere et stimuli af, at skulle bære sig selv – hvilket er det, der i sidste ende gør, at der er “tændt for kontakten” til din kerne flere timer i døgnet, end hvis man altid sidder passivt i sofa, på stol med ryglæn etc.
Desuden ved man, at bækkenbundens passive tonus (hviletonus) bliver højere – at den altså er mere “vågen” – når du sidder med bækkenet neutralt og så meget som muligt uden ryglæn.
Og det vil vi gerne have:-)
Det har især betydning, hvis du efter en arbejdsdag i siddende + en køretur tager en løbetur:
Hvis du har siddet passivt store dele af dagen, og så tager ud at løbe, vil kravene til kernen skifte meget brat, som kan være uhensigtsmæssigt ift. skader og overbelastning.
Hvis du derimod har siddet mere aktivt bliver overgangen/kontrasten mellem kroppens tilstand før og aktiviteten bagefter mindst mulig.
3. STÅ MERE OP I LØBET AF ARBEJDSDAGEN
Vi ved faktisk, at bækkenbundens hviletonus er højere i stående end i siddende, altså at der stående stilling “tænder” kontakten mere til bækkenbunden.
Det er derfor en god idé, at stå mere op, oftere og mere varieret i løbet af arbejdsdagen – især når du skal sidde så meget ned i din transport tid. Så prøv at indrette dig på arbejde, hvis du ikke naturligt bevæger dig meget der – så du kommer op at stå og gå, evt. sidde alternativt mest muligt.
Det er derfor en god idé, at stå mere op, oftere og mere varieret i løbet af arbejdsdagen – især når du skal sidde så meget ned i din transport tid. Så prøv at indrette dig på arbejde, hvis du ikke naturligt bevæger dig meget der – så du kommer op at stå og gå, evt. sidde alternativt mest muligt.
4. SID MED STRAKTE BEN SÅ OFTE DU KAN
Har du mulighed for det, så prøv desuden at strække dine knæ mens du sidder i bilen, så du også får lidt længde i haserne – selv om det kan have sin naturlige begrænsning hvis du selv trykker på speaderen:-) Men prøv at variere her så meget du kan.
5. TRÆK VEJRET
- Øv dig i, at trække vejret 360 grader hele vejen rundt til rygsøjle
- Lad indåndingen udvide overkroppen både bagud, til siderne og fremad, samt så det fylder nedad mod bækkenet.
- Lav gode, lange men rolige udåndinger, hvor du slipper al luften ud, venter på pausen hvor åndedrættet holder helt stille, og lader luften strømme ind som ovenfor af sig selv -mens du tillader luften at fylde som ovenfor
- Øv dig i, når du sidder med neutralt bækken – at aktivere bækkenbunden meget blidt og jævnt mens du ånder ud, uden at tilte bækkenet bagud så du kommer til at sidde på halebenet, og mærk lige så tydeligt at du slapper af i den igen når du ånder ind.
Afspænding og åndedræt er lige så vigtig som spænding her – især når du laver isolerede knibeøvelser hvor du ikke kan bevæge bækken, hofter og rygsøjle der ville stimulere bækkenbundens længe og elasticitet.
Så giv tid til den lange indånding og afspænding også!
Det skal heller ikke være voldsomme knib -men mere blide, nuancerede fornemmelser af, at bækkenbunden aktiveres og slapper af igen (løfte et blåbær uden at smadre det)
Husk- det er dit åndedræt der styrer, og ikke omvendt!
(Men max 20 aktiveringer, som dog rigtig gerne må vare hele udåndingen hver gang).
Bruger du tiden i bilen til dette – har du både gjort noget der stimulerer din krop til at skulle bære sig selv igen når du stiger ud af bilen, og samtidigt til, at opbygge overskud gennem god vejrtrækning.
God tur!